Aktualności

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Oszustwo metodą na „BLIK” - apelujemy o czujność

Data publikacji 04.07.2024

Wschowscy policjanci apelują do osób, które dokonują płatności przy pomocy krótkiego kodu, tak zwanego BLIKa, aby prośby o jego udostępnienie były skrupulatnie sprawdzane. Zanim przekażemy komukolwiek kod BLIK, upewnijmy się, że za prośbą o pożyczkę, o pomoc finansową nie kryje się oszust, który włamał się na konto portalu społecznościowego naszych bliskich, przyjaciół, znajomych. Zanim przekażemy kod BLIK zadzwońmy do tej osoby.

Wschowscy policjanci ostatniej doby przyjęli kolejne oszustwo metodą na BLIKa. W tym przypadku nieznany sprawca przełamał zabezpieczenia elektroniczne konta na jednym z portali społecznościowych, a następnie wysłał wiadomości do znajomej właścicielki konta z prośbą o pożyczkę. W wyniku działania podszywającego się pod koleżankę będącą w potrzebie pokrzywdzona przekazała na wskazane konto 900 złotych.

Płatność za pomocą kodu BLIK w przeciwieństwie do płatności przelewem, transakcji dokonanych za pomocą tego kodu nie można już cofnąć, gdyż przestępca od razu wpisuje podany kod BLIK w bankomacie i wypłaca z niego pieniądze. Co prawda, właściciel konta musi potwierdzić transakcję, ale robi to wierząc, że pomaga swojemu znajomemu, który znalazł się w potrzebie.

Aby nie paść ofiarą takiego oszustwa należy:

- w pierwszej kolejności należy sprawdzić wiarygodność informacji i zadzwonić od osoby, która zwróciła się do nas o pomoc. Wykonanie takiego połączenia zajmie nam kilkadziesiąt sekund, a tym samym zyskamy pewność, że nasz znajomy rzeczywiście jest w potrzebie i to właśnie jemu, a nie oszustowi przekazujemy pieniądze,

- stosować dwuskładnikowe uwierzytelnienie swoich kont społecznościowych (wówczas o wiele trudniej przejąć nasze konto - zalogowanie się wymaga potwierdzenia SMS),

- sprawdzać dane transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej (przestępca nie skorzysta z kodu, dopóki nie potwierdzimy transakcji na naszym telefonie),

- chronić swój telefon, a szczególnie PIN do aplikacji mobilnej banku.

Pamiętajmy, aby przede wszystkim zachować czujność i rozsądnie podchodzić do wiadomości mających związek z prośbą o pieniędze.

 

nadkomisarz Maja Piwowarska

Komenda Powiatowa Policji we Wschowie

Powrót na górę strony