Oszustwa „na wnuczka”, „policjanta”- bądźmy ostrożni!
Mimo wielokrotnych ostrzeżeń nadal działają oszuści, wyłudzający pieniądze metodami "na wnuczka", "na policjanta", „funkcjonariusza CBŚP” ich pomysłowość nie zna granic. Policja apeluje o maksymalną ostrożność, przestrzega przed tego typu zagrożeniami. Apelujemy również o czujność pracowników banków obsługujących osoby starsze wypłacające duże sumy pieniędzy. Przykładem może być starsza kobieta z powiatu wschowskiego, która straciła 8800 zł, jak również z sąsiedniego powiatu, która straciła ponad 130 tys. złotych.
Przestępczość metodami „na wnuczka”, „policjanta”, "funkcjonariusza CBŚP", "pracownika gazowni" nie należą do innowacyjnych metod przestępczych, jednakże kreatywność i błyskotliwość oszustów nie zna granic. Stosowane przez złodziei metody wzbogacenia się cudzym kosztem stanowią już szeroki wachlarz. Przykładów jest mnóstwo, dlatego też zanim podejmiemy decyzję mającą związek z naszymi finansami, które niekiedy stanowią oszczędności naszego życia sprawdźmy informacje, które przekazała nam osoba kontaktująca się z nami. Nie podejmujmy szybkich i pochopnych decyzji. Pamiętajmy, że policjant nie będzie żądał od nas pieniędzy w celu prowadzenia czynności policyjnych. Z pewnością w takich przypadkach będzie się kontaktował osobiście, a nie telefonicznie.
W przypadku obaw i podejrzeń co do próby dokonania oszustwa, należy niezwłocznie powiadomić o tym Policję.
Pamiętajmy, aby o takich sytuacjach, zdarzeniach rozmawiać z najbliższymi, a zwłaszcza z seniorami, którzy stanowią najlepszą pożywkę dla złodziei, którzy wykorzystują ich łatwowierność i naiwność. Nie bądźmy obojętni i wcześniej ostrzegajmy krewnych, że mogą do nich telefonować osoby podszywające się pod członków rodziny.
Nie zapominajmy również o rozmowach telefonicznych mających związek ze zmianą operatora, dostawcy prądu, gazu, bądź też wygranego odkurzacza. W trakcie rozmów zachowujmy trzeźwość umysłu i nie podejmujmy pochopnych decyzji, które jak się później może okazać wcale nie będą dla nas korzystne.
Apelujemy również do pracowników banków, aby przeprowadzili dłuższą rozmowę z osobami starszymi zgłaszającymi się do punktów kasowych celem wypłaty dużej sumy pieniędzy. Niekiedy taka rozmowa mogłaby uchronić oszczędności seniorów.
opr. kom. Maja Piwowarska